Weekends

Zevende weekend

Weeral: bezoek!
Weekend van 11-13/03 kwamen mijn tante en nicht op citytrip.
We gingen zowel zaterdag als zondag samen op stap.
Het was felblauwe lucht en een lekker warm zonneke.

Zesde weekend

Bezoek!
Woensdagnamiddag (2/03) kwamen mijn mama en tante aan in Arlanda Airport, het begin van hun 5-daagse citytrip. Emiel en ik kwamen de dag erna pas terug aan in Stockholm van onze reis naar het noorden. Toen we aankwamen, zag ik ons mama al staan en zoeken naar me.. Al snel zagen we elkaar! We hadden een korte babbel en spraken af om elkaar in de avond weer te zien en iets te gaan eten. Die avond was te kort om al mijn avonturen al te vertellen, maar het was lekker en gezellig.

Vrijdag spraken we af in de namiddag. We bezochten het oude Stockholm en wat typisch toeristische dingen. In de avond zijn we gaan eten in het Hard Rock Café samen met Emiel.

Zaterdag stond ik (veel te) vroeg op om mee te gaan ontbijten in het hotel waar ze verbleven. Tegen de middag wandelden we naar het paleis en keken we naar The Change of the Guard. In de namiddag hebben we geshopt.
Na het avondeten, kwamen mijn mama + tante op de koffie bij mijn gastgezin. We hadden een leuke babbel en het was erg gezellig.

Vijfde weekend

Met de trein naar Kiruna! Tsjukke Tsjukke tuut.
Ja daar is het erg koud! Tsjukke Tsjukke tuut tuut.
Sleeën achter huskyhonden! Tsjukke Tsjukke tuut.
Hopen op het noorderliiicht!

(Kijk bij menu ‘Kiruna’ voor onze avonturen!!!)

Vierde weekend

Zaterdag 20 februari ben ik (Paulien) met mijn gastgezin een wandeling gaan maken doorheen de prachtige natuur in het National Park van Tyresö (Tyresö is de stad waar ik verblijf bij mijn gastgezin, 10km van Stockholm). Het was een lekker weertje en hebben erg hard genoten van de frisse buitenlucht. Na een wandeling van 5km, hielden we halt bij een kampvuur. Daar hebben we onze eigen worsten gebraden en vers gemaakte appelsap gedronken. Voor herhaling vatbaar!

Derde weekend

Skiën.gifZaterdag 14/2 zijn we een dag gaan skiën/snowboarden in Romme Alpin. Een mooi en groot skigebied 217 km van Stockholm. ’s Ochtends vroeg om 6u30 vertrok de bus in Stockholm Centraal Cityterminal. Na een busrit van 2,5 uur met prachtige uitzichten kwamen we aan. Het sneeuwde en er lag al een dik pak sneeuw. We kregen er dus al meteen zin in!!!
Omdat Emiel een beginner was in skiën en ik een beginner was in snowboarden, hebben we in de voormiddag enkel op de kleine beginnerspiste geoefend. Al gauw kregen we de techniek onder de knie en konden we een paar keer naar beneden skiën/snowboarden zonder te vallen.
Na de middag wilden we op de echte grote pistes gaan. Ik heb dan gewisseld naar ski’s zodat ik Emiel kon ‘helpen’ op de steilere hellingen. We skieden eerst van een groene piste, daarna een blauwe en een klein stukje van rood. Na een paar spectaculaire valpartijen van Emiel (die ik spijtig genoeg niet heb kunnen filmen) kwamen we heel beneden aan.
Eens wat geoefend op deze pistes, splitsten we op en spraken we af beneden aan de berg. Ik ging van de rode/zwarte pistes en Emiel van de groene/blauwe.

Het was een leerrijke dag waarop we ons hard geamuseerd hebben!!

Tweede weekend

zaterdag 6/2 en zondag 7/2

Zalig om even uit te kunnen slapen!
Rond de middag ben ik samen met Lotta, de zus van Kristina en Tomas naar de opening van een tentoonstelling van de vader van Tomas, Leon, geweest.
Dit was in een klein galerijtje in Östermalm. Dit is zonder twijfel het rijkste deel van Stockholm.  Enorme kerk, grote straten, en rijk gespuis overal. Wel een plek waar ik zéker later nog eens ga ronddwalen. De “inwijding” was een echt familiegebeuren, dus super gezellig.

Leons werken zijn heel toegankelijk. Alles was natuur-geïnspireerd en simpelweg mooi om naar te kijken. Hij bindt niet al te veel kunstige blabla rond zijn werken, wat ik geweldig vind.

Zondag ben ik samen met Kristina naar Fotografiska geweest. Er werden twee reeksen tentoongesteld die er voor de laatste dag waren. Die waren écht de moeite. “where the children sleep, Magnus Wennman en up close van Martin Schoeller”. Daarna zijn we rustig een koffie gaan drinken in een vegan restaurant met een geniaal uitzicht.

– Emiel

Eerste weekend

Alles uitgepakt, eerste dag op school achter de rug, lekker kunnen slapen in ons bedje… Nu weekend!!!!

Tijd om Stockholm te gaan verkennen!

zondag 31/01/16

Vandaag was het familiefeest bij de zus van Kristina.
“So, are you coming with us?”, vroeg Kristina. “Ja, ik heb niets anders te doen en ik ben ervan overtuigd dat de familie even vriendelijk is als jullie”, dacht ik.

Het familiefeest was anders dan bijvoorbeeld in de klasgroep, metro/trein zitten, hier werd ik niet bekeken als een ‘vreemdeling’. Meestal krijg ik die vreemde blikken van iemand die hoort dat ik/wij Nederlands praten, dus dat kan er ook mee te maken hebben. Hoewel ik 75% van de tijd geen woord van de gesprekken verstond (de andere 25% betekende dat er iemand vriendelijk genoeg was om een gesprek te beginnen met mij in het engels, of ik die enkele woordjes wist te ontcijferen van een ellenlange hoop Zweedse tonen.) vond ik het niet erg om in het midden van zo’n gesprek te zitten. De paar gesprekken die ik dan wel had, waren oprecht super interessant. Kristina en Tomas hebben best wel een BZ-familie (bekende Zweedse familie).
Leuk, nu kan ik een beetje gaan opscheppen. De schoonbroer van Kristina is de regisseur van o.a. Wallander en heeft ook meegewerkt aan de derde film in de millenium-trilogie. Met hem heb ik gesproken over hoe het leven als een regisseur was geweest voor hem. Het begon soms meer op een interview te lijken omdat ik enorm veel vragen had en hij natuurlijk zoveel wist.

Elke dag hoor ik wel iets nieuw dat we zouden kunnen of moeten gaan doen. Ik begin te denken dat twee maanden te kort gaan zijn…