Schoolweken

Laatste schooldag

Het laatste lesuur op deze dag, deden Emiel en ik een korte presentatie over België.
Na de presentatie kregen we van onze mentor Mathias, lekkere taart en ieders een cadeautje. Daarin zaten typisch Zweedse ‘dingen’ zoals Kallas Kaviaar, Confituur gemaakt van Zweedse bessen, Zweedse kaasrasper en een soort boter met een vanille smaakje.
Daarna namen we afscheid van iedereen.

Week 4

Dinsdag 23/02 zijn we gaan schaatsen met de klas. We namen de bus en metro naar een open-air schaatsbaan. Emiel en ik leenden enkele schaatsen van onze LO leerkracht.
Na even te schaatsen kregen we het toch wel koud en zijn we een warme chocomelk gaan drinken in een gezellige crêperie vlakbij de schaatsbaan.
Om 13u mochten we al weer naar huis, dus ik en Emiel trokken de stad in om nog wat inkopen te doen voor onze reis naar Kiruna.

Week 3

Een gewone schoolweek …

Week 2

IMG_20160211_145415-ANIMATIONWeek 2 is goed van start gegaan. Vandaag (woe 10/02) bezochten we voor de les Sociale Wetenschappen het ‘Natuurhistorisch rijksmuseum’ van Stockholm. Er waren vier tentoonstellingen aan de gang: het klimaat, het leven vroeger, de Zweedse natuur, het menselijk lichaam.

In de voormiddag moesten we een boekje met vragen invullen over het klimaat. In de namiddag kregen we vrij om ook de andere tentoonstellingen te bezichtigen.
We dachten na over de opwarming van de aarde, liepen rond tussen nagebouwde dinosaurussen, kwamen meer te weten over de evolutie van de mens … Erg interessant dus!

Na ons bezoek aan het museum, zijn we verder gegaan. Na lang ronddwalen in de winkelstraat zijn we lekker gaan eten in een Italiaans restaurantje. Emiel koos voor een vegetarische pizza en ik voor een lasagne.

CPR
Vrijdag 12/2
Ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio… trettio! Vandaag haddden we de eerste uren een CPR training. Dus vanaf nu weet je dat je veilig een hartaanval kan krijgen wanneer wij in de buurt zijn!

Week 1

Joehoew, onze eerste week school is ingegaan!!
In onze uurrooster is geen structuur te vinden. De ene dag beginnen we super vroeg, de andere dag kunnen we bijna uitslapen. Tussen elk lesuur (wat hier maar 40 min duurt) hebben we 5-10 min pauze. Maar dit is niet altijd, soms hebben we zelfs 20 of 45 min pauze tussen twee lesuren. Erg raar dus, maar hoe meer pauzes hoe liever we naar school gaan! :p

‘s Middags krijgen we gratis lunch. In de refter kan je kiezen uit een buffet (vis,vlees,vegetarisch,pasta,rijst,aardappelen, groentebuffet, keuze uit diverse sauzen).
Vrijdag waren het hamburgers/groenteburgers (Bicky ajuintjes included!!!!!!)

Ondertussen kennen we onze klasgenoten al beter.
Momenteel verstaan we nog maar enkele woordjes Zweeds, iedereen doet zijn best om zoveel mogelijk te vertalen naar het Engels voor ons. Zweeds lezen lukt ons al beter dan praten Erg veel woorden hebben ong dezelfde schrijfwijze als in het Vlaams.

Vandaag (dinsd 2/2) hadden we onze eerste Franse les. Achteraf kregen we te horen van medeleerlingen dat we echt goed Frans konden. Daar waren we aangenaam door verrast.

In de cafetaria (waar je kan gaan zitten tijdens de pauze) hebben ze ons ‘echte Zweedse chocolade’ laten proeven. “Deze chocolade is lekkerder dan die van België” beweerden ze.
Uiteraard was dit niet het geval. Wat Emiel en ik al wel dachten…

Vandaag, woensdag en donderdag beginnen we pas om 9u20. Aan vroeg opstaan doen we hier dus niet mee! En aan laat eindigen met school ook niet, rond 15u hebben we al gedaan!

Conclusie: onze eerste dagen school vallen al erg hard mee. Hopelijk blijft dit ook zo! Maar we denken van wel. Toffe klasgenootjes, hulpvolle leerkrachten, ..